Kvinna i solglasögon sett bakifrån kör bil.

Efter det att Glaukomförbundet tillsammans med Diabetesförbundet och StrokeRiksförbundet skrivit till Infrastrukturminister Tomas Eneroth så har nu beslutet kommit om att ge VTI uppdraget att utreda hur förarprov på väg och i simulator kan och ska se ut. Uppdraget ska genomföras fram till och med september 2022 och sedan kommer det att kunna implementeras och träda i kraft från 2023, enligt ministern. Körkortsgruppen kommer att följa den här frågan noga och i samarbete med professor Jan Andersson vid VTI (som ska ha ett nära samarbete med Transportstyrelsen och Trafikverket) följa arbetet. Det hela började med projektet SMS, som betyder Stroke Med Synproblem och fortsatte sedan med CTD, Chans Till Dispens i Kalmar och nu har alltså vi inom intresseorganisationerna uppdraget att få de fakta som gavs att bära frukt. Målet är att hela människans förmåga ska bedömas i förhållande till hur man kan kompensera för ett synfältsbortfall, och att det ovetenskapliga arbetet med dra in körkort enbart utifrån synfältskartor ska upphöra snarast. 

Nu gäller det att få ett rättvist, obyråkratiskt och trafiksäkert system på plats i nära samarbete med forskare i andra länder med större erfarenhet och kunskap. Håll dig uppdaterad om vad som händer här på vår hemsida.

Läs notisen från Infrastrukturdepartementet här